بيمارستان آموزشي و درمانی امام (ره) ساري
۱۳۹۶ شنبه ۲۹ مهر
br ENGLISH
 فعاليتهاي فرهنگي ماه مبارك رمضان درمركزآموزشي درماني امام خميني (ره)ساري 1394/04/23
فعاليتهاي فرهنگي ماه مبارك رمضان درمركزآموزشي درماني امام خميني (ره)ساري
فعاليتهاي فرهنگي ماه مبارك رمضان درمركزآموزشي درماني امام خميني (ره)ساري

به گزارش روابط عمومي مركزآموزشي درماني امام خميني (ره)ساري :در ماه مبارك رمضان بيش از 170 جلد تلاوت كلام الله مجيد درايام ماه مبارك رمضان و 7 جلدختم قرآن كريم در ايام پرفضيلت اين ماه توسط كاركنان اين مركز قرائت گرديد.
همچنين به مناسبت ماه مبارك رمضان برنامه هاي فرهنگي مذهبي با همكاري ستاد اقامه نماز ، بسيج جامعه پزشكي واداراIMG_2084ت دراين مركز اجرا شد. -1)برگزاري مسابقه فرهنگي ويژه ماه مبارك رمضان .ترجمه فرازهايي ازدعاي افتتاح ودعاي ابو حمزه ثومالي-2)سخنراني هر روز پس از برگزاري نماز جماعت ظهر وعصر در ماه مبارك رمضان در مورد اهميت روزه و روزه داري-3)ارسال بيش از 6000 پيامك از سخنان رسول اكرم (ص) وامامان معصوم(ع) در مورد فضيلتهاي ماه مبارك رمضان به كاركنان،پزشكان،ودانشجويان -4)تدارك اعزام بيش از 45 نفر ازهمكاران روزه به سفر مشهد مقدس جهت حضور وشركت درنماز جماعت عيد سعيد فطر 5-) دادن افطاري وسحربصورت ريگان به همراهان بيماران بستري دراين مركز هم ازديگر كارهايي بود كه دراين ايام صورت گرفت.

 

IMG_2095  IMG_2093
درس‌گفتار قرآن كريم | تقوا، هدف واجب‌شدن روزه ماه رمضان
سوره مباركه بقره آيه 183
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَي الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ﴿183﴾
اي افرادي كه ايمان آورده‌ايد! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه كه بر كساني كه قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهيزكار شويد.
روزه، يكي از پايه‌هاي اصلي تكامل انسان
هدف از روزه‌ي ماه رمضان، بنا بر تصريح آيه‌ي قرآن، عبارت است از تقوا و افزايش اين ذخيره‌ي معنوي در وجود انسان.(1) مي‌فرمايد: «كتب عليكم الصّيام كما كتب علي الّذين من قبلكم»(2). ما مي‌دانيم كه نماز و زكات، مخصوص امت اسلام نبوده است؛ بلكه پيامبران قبل از رسول اكرم اسلام(صلّي‌اللَّه‌عليه‌واله‌وسلّم) در صدر احكام خود، نماز و زكات را داشته‌اند. «و اوصاني بالصّلوة و الزّكوة ما دمت حيّا»(3) از قول حضرت عيسي(ع) است كه به مخاطبان خود مي‌فرمايد: خدا من را به نماز و زكات وصيت كرده است. از آيات ديگر قرآن هم اين معنا استفاده مي‌شود. آيه‌ي اولي كه تلاوت كردم، مي‌فرمايد: روزه هم مثل نماز و زكات، در شمار احكامي است كه مخصوص امت اسلام نيست؛ بلكه امم سابق و پيامبران گذشته هم مأمور به روزه بوده‌اند.
اين، نشان‌دهنده‌ي اين حقيقت است كه در بناي زندگي معنوي انسانها در هر زمان، همچنان‌كه نماز لازم است و اين نماز، رابطه‌ي معنوي ميان انسان و خداست، و همچنان كه زكات لازم است و اين نكات، تزكيه‌ي مالي انسان مي‌باشد، روزه هم واجب و ضروري است و اين يكي از پايه‌هاي اصلي تكامل انسان و تعالي معنوي اوست؛ والّا در طول زمان و با تغيير اديان مختلف، اين خط، ثابت و مستمر نمي‌ماند.
البته روزه، در اديان مختلف و زمانهاي گوناگون و به شكلهاي ديگر وجود دارد؛ اما گرسنگي كشيدن و اندرون را از طعام خالي داشتن و لب و زبان و دهان را در ساعات معيني بر روي تمتعات جسماني بستن، خصوصيتي است كه در روزه‌ي اديان مختلف وجود دارد. پس، روزه يك ركن اساسي در تعالي معنوي و تكامل روحي و هدايت و تربيت انساني است.(4)

تقوا، يعني حفظ روحيه هشياري
بعد مي‌فرمايد: «لعلّكم تتّقون». يعني اين روزه، پلكاني به سمت تقوا و وسيله‌يي براي تأمين آن در وجود و دل و جان شماست. تقوا اين است كه انسان در همه‌ي اعمال و رفتار خود مراقب باشد كه آيا اين كار مطابق رضاي خدا و امر الهي است، يا نه. اين حالت مراقبت و پرهيز و برحذر بودن دايمي، اسمش تقواست.(5)
تقوا يعني همين كه مواظب رفتار خودتان باشيد كه خلاف امر و نهي خدا رفتار نكنيد. اين، معناي تقواست. يك وقت ممكن است سرِ رشته از دست انسان خارج شود و گناهي هم از او سر بزند. مهم اين است كه شما مراقب باشيد و بنا داشته باشيد كه گناه نكنيد. اين، آن روحيه‌ي تقواست. اينْ روحيه‌ي هشياري است، كه وقتي شما هشيار خودت بودي، هشيار دشمنت هم هستي. وقتي مواظب شيطانِ درون خودت بودي، مراقب شيطان بيروني هم خواهي بود. وقتي شيطان درون ما نتواند به ما آسيب برساند، شيطانِ بيرون هم به آساني نخواهد توانست ما را محكوم كند و ضربه وارد سازد. اين، آن پيام ماه رمضان است. «كتب عليكم الصيام كما كتب علي الّذين من قبلكم لعلّكم تتّقون» مقدّمه‌ي تقواست و تقوا غايتِ است.(6)
نقطه‌ي مقابل تقوا، غفلت و بي‌توجهي و حركت بدون بصيرت است. خدا، ناهوشياري مؤمن را در امور زندگي نمي‌پسندد. مؤمن بايد در همه‌ي امور زندگي، چشم باز و دل بيدار داشته باشد. اين چشم باز و دل بيدار و هوشيار در همه‌ي امور زندگي، براي انسان مؤمن اين اثر و فايده را دارد كه متوجه باشد، كاري كه مي‌كند، برخلاف خواست خدا و طريقه و ممشاي دين نباشد. وقتي اين مراقبت در انسان به وجود آمد كه گفتار و عمل و سكوت و قيام و قعود و هر اقدام و تصرف او، برطبق خط مشي‌يي است كه خداي متعال معين كرده، اسم اين حالت هوشياري و توجه و تنبه در انسان تقواست، كه در فارسي به پرهيزگاري ترجمه شده، و مقصود از پرهيزگاري اين است كه حالت پرهيز و برحذر بودن، هميشه در انسان زنده باشد. فايده‌ي روزه اين است.(7)

فوايد دنيوي تقوا براي جوامع بشري
اگر ملتي يا فردي داراي تقوا بود، تمام خيرات دنيا و آخرت براي او جلب خواهد شد. فايده‌ي تقوا، فقط براي كسب رضاي پروردگار و نيل به بهشت الهي در قيامت نيست؛ فايده تقوا را انسان باتقوا در دنيا هم مي‌بيند. جامعه‌يي كه باتقواست، جامعه‌يي كه راه خدا را با دقت انتخاب مي‌كند و با دقت نيز در آن راه حركت مي‌كند، از نعم الهي در دنيا هم برخوردار مي‌شود، عزت دنيوي هم به دست مي‌آورد و خدا علم و معرفت در امور دنيا هم به او مي‌دهد. جامعه‌يي كه در راه تقوا حركت مي‌كند، فضاي زندگي آن جامعه، فضاي سالم و محبت‌آميز و همراه با تعاون و همكاري بين آحاد جامعه است.
تقوا، كليد خوشبختي دنيوي و اخروي است. بشريت گمراه كه از انواع سختيها و رنجهاي شخصي و اجتماعي مي‌نالد، چوب بي‌تقوايي و غفلت و بي‌توجهي و غرق شدن در منجلابي كه شهواتش براي او فراهم كرده است، مي‌خورد. جوامعي كه عقب افتاده‌اند، حالشان معلوم است. جوامع پيشرفته‌ي عالم هم، اگرچه از بعضي جهات خوشبختيهايي دارند - كه همان هم ناشي از هوشياري و بيداري در بعضي از امور زندگي است - اما دچار خلأها و كمبودهاي مرگباري هستند كه نويسندگان و گويندگان و هنرمندان آنها، امروز با صد زبان آن را بيان مي‌كنند.
تقوا، وصيت اول و آخر پيامبران است. در سوره‌هاي مختلف قرآن مي‌خوانيد، اولين سخني كه انبياي الهي به مردم گفته‌اند، توصيه به تقوا بوده است. اگر تقوا باشد، هدايت الهي هم هست؛ و اگر تقوا نباشد، هدايت الهي هم به صورت كامل نصيب فرد و جامعه نمي‌شود. اين روزه، مقدمه‌ي تقواست.
خداوند در يك آيه‌ي ديگر از سوره حديد مي‌فرمايد: «يا ايّها الّذين امنوا اتّقوا اللَّه و امنوا برسوله يؤتكم كفلين من رحمته و يجعل لكم نورا تمشون به»(8). تقوا موجب مي‌شود كه خداي متعال نوري را در قلب و زندگي و راه شما قرار بدهد، تا بتوانيد در پرتو آن نور حركت كنيد و راه زندگي را پيدا نماييد. بشر نمي‌تواند با سردرگمي حركت كند. بدون شناختن مقصد و هدف، حركت انساني ميسور نيست. اين نوري كه مي‌تواند هدف و سرمنزل و راه را به ما نشان بدهد، ناشي از تقوا و پرهيزگاري است. توصيه همه‌ي انبيا و اوليا به تقواست.(9)
بدون كمك خدا، هيچ عزت و هيچ سعادتي نصيب هيچ فرد و ملتي نخواهد شد. و كمك الهي هم يك زمينه‌ها و يك موجباتي دارد؛ كما اينكه در دعا عرض مي‌كنيم: «اللّهم انّي اسئلك موجبات رحمتك»(10). از جمله‌ي مهمترين اين موجبات رحمت الهي، همين است كه مسئولان كشور و مديران بخشهاي مختلف، پيش خداي متعال و مردم احساس تعهد كنند. اين احساس هر چه بيشتر بشود و به دنبال خود تلاش و تحرك بهتر و قويتري به وجود آورد، يقيناً رحمت الهي بيشتر شامل حال ما خواهد شد. بايد حركت كنيم و اين حركت را با نيت الهي و با نيت قربت همراه كنيم و بدانيم كه در آن صورت، دستگيري خدا و تفضلات الهي حتمي است. حالا ماه رمضان، فرصت مناسبي است؛ چون «لعلّكم تتّقون»؛ اصلاً خداي متعال روزه را با اين هدف مقرر فرموده است؛ لااقل يكي از اهداف واجب شدن روزه در اين ماه - كه شاخصه‌ي مهم اين ماه است - همين تحصيل تقواست.(11)

تعداد بازدید: 25
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal